Foto: Maskot bildbyrå AB / Johnér

En sommarhälsning – och ett stort tack till er i föreningslivet

Sommaren är här – en tid då många föreningar växlar ner, medan andra fyller dagarna med läger, aktiviteter och mötesplatser. Oavsett tempo är ert engagemang avgörande för att skapa en rik och meningsfull fritid i Umeå. För det vill vi rikta ett stort tack.

Ola Svensson, enhetschef på Föreningsbyrån

Så kom äntligen den efterlängtade sommaren. Och många av våra föreningar får tar en välförtjänt paus i sin verksamhet eller åtminstone gå ner i tempo. Men lika många kör på och håller i. Luftmadrasser kommer pumpas till cuper och läger, utflyktsmål kommer hållas tillgängliga och en flora av sommarlovsaktiviteter för barn och unga kommer arrangeras i lokalområdena. Oavsett vad just Er förening gör bidrar ni till ett rikare och en mer meningsfull fritid i Umeå. Hela året, vecka ut och vecka in. För det vill vi säga tack! Tack för ert engagemang och tack för att ni gör Umeå till fantastisk plats att leva och bo på.

Under våren har vi på Föreningsbyrån haft ett tydligt fokus på demokrati. Ett aktuellt ämne, inte bara för att det är valår. Vårt demokratifokus märktes inte minst under det årliga dialogmötet där vi fick ta del av demokratiforskning, praktiska föreningsexempel och lära av varandra. Vi har också förkovrat oss själva för att kunna vara ett ännu bättre stöd till våra föreningar och vi har en del spännande på gång till hösten i ämnet. Det ser vi fram mot!

Jag vill även passa på att skicka med ett sommartips. Har ni vägarna förbi Nydalabadet och Umelagun kan jag verkligen rekommendera ett besök på Umeå Summer Zone. Ta med barnen i föreningen eller gå dit själva. Umeå Summer Zone är en aktivitetsyta dit alla är välkomna. Många föreningar kommer vara på plats och erbjuda aktiviteter och nästa sommar kanske ni vill vara med?

Med det sagt önskar jag en riktigt fin sommar!

Ola Svensson, enhetschef på Föreningsbyrån

Mer information

Sidan uppdaterades