Tydliga kontaktvägar mellan polisen och äldreomsorgen

Trygghet och rättssäkerhet är avgörande inom äldreomsorgen. Därför har äldreomsorgens ledning stärkt samarbetet med polisen.

Nya kontaktvägar mellan äldreomsorgen och polisen ska underlätta processen vid polisanmälan och leda till att båda parter snabbare kommer i kontakt med rätt person i respektive organisation. Det förväntas effektivisera utredningsförfarandet och öka tryggheten inom äldreomsorgen.

– Det är otroligt viktigt att alla chefer och medarbetare inom äldreomsorgen känner sig trygga i hur man ska agera vid ett misstänkt brott. Därför har vi en dialog med polisen för att hitta arbetssätt som är tydliga, snabba och minskar riskerna för felaktig hantering, säger Pernilla Henriksson, äldreomsorgsdirektör.

En polisanmälan räcker

Polisen har också klargjort att två polisanmälningar inte är bättre än en. Ett brottstillfälle genererar ett polisiärt ärende och prioriteras inte högre för att flera anmälningar inkommer. Inom socialtjänsten är vi vana att det signalerar större allvar om flera olika orosanmälningar kommer in, men det är alltså ett arbetssätt som skiljer sig från polisens.

– Förutom eskaleringstrappan som vi införde tidigare i år för att minimera risken att händelser inte polisanmäls är det här ytterligare en åtgärd för att stärka skyddet för de äldre. Vi är övertygade om att det här samarbetet är ett steg i rätt riktning för att säkerställa en trygg äldreomsorg i Umeå kommun, säger Pernilla Henriksson, äldreomsorgsdirektör.

Sidan uppdaterades