
Lena utvecklar e-tjänster med användaren i fokus
Har du testat någon av Umeå kommuns e-tjänster? Om du har det, och du tyckte att det gick bra, så har systemutvecklaren Lena Risholt lyckats med sin hjärtefråga. För sitt idoga arbete med att sätta användaren i centrum har hon nominerats till utmärkelsen eDiamond Award 2025.
Grattis Lena! Vad är det egentligen du gör på jobbet?
– Jag jobbar i ett team på Digital omställning och IT som samarbetar med alla möjliga verksamheter inom kommunen för att bygga e-tjänster, så att du ska kunna sköta ärenden till kommunen digitalt. Mycket av det som förr gjordes på en pappersblankett kan nu göras i en e-tjänst, till exempel att anmäla installation av värmepump eller ansöka om färdtjänst.
Vilken nytta skapar det för medborgaren?
– En uppenbar nytta är att du kan interagera med kommunen oberoende av tid och rum, en förväntan hos de flesta idag. Våra e-tjänster ska vara självinstruerande och självförklarande. Användaren ska inte behöva invänta kontorstid och telefontider för att ställa frågor, få hjälp och vägledning. Du ska inte behöva fylla i uppgifter om de går att hämta automatiskt, eller fylla i flera formulär om vi kan bygga ett som anpassar sig efter dina svar. Vi vill minimera manuella steg för att handläggningen ska ske effektivt och med rätt kvalitet, så att skattepengarna används förnuftigt.
– Jag tror att en smidig interaktion med kommunen bidrar till att stärka förtroendet, vilket i sin tur är positivt för demokratin.
Varför har du blivit nominerad till det här priset?
– En nära kollega nominerade mig och det känns både roligt och nervöst, helt utanför min komfortzon! I digitaliseringsarbete behöver vi ofta öppna oss för fler och nya perspektiv. När det behövs vägleder jag med varsam hand verksamheter att bottna i användarens perspektiv. Jag vill vara ett kitt mellan verksamheten och användaren, så att vi kan skapa något som ger rätt effekt för alla. Om vi måste välja vem som ska dra den största nyttan, talar jag för att välja användaren.
Hur tror du att kommunens digitala framtid ser ut?
– För e-tjänsternas del vill vi i teamet dela med oss av vår kompetens till medarbetare i andra verksamheter, så att vi totalt sett blir fler som kan jobba med att digitalisera kommunens tjänster. Vi vill bygga fler smarta digitala flöden mellan olika verksamhetssystem, så att vi minskar manuell handpåläggning med den tidsåtgång och möjliga kvalitetsproblem den innebär. Jag ser framför mig att du som medborgare enkelt ska kunna få överblick av dina ärenden, oavsett vad det rör sig om. Vi ska värna medborgarens integritet och rätt att äga sin information.
Mer information
Priset eDiamond Award Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. delas årligen ut bland offentliga organisationer för den nytta man skapat genom digitala tjänster för medborgare.
Du hittar en överblick av Umeå kommuns e-tjänster på e.umea.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..