Välbesökt branschråd för åkeribranschen

Hus 5 på Ersboda blev platsen för höstens första branschråd för åkerierna, där dialogen mellan näringslivet och Umeå kommun stod i centrum. Under mötet diskuterades både utmaningar, som näringslivsklimat, lågkonjunktur och kompetensbrist, men också framsteg inom samverkan mellan skola och näringsliv.

– Branschrådet för åkerierna är ett av totalt 20 dialogmöten som vi håller med olika branscher verksamma i Umeå. Tillsammans med enskilda företagsbesök, Umeå Snack och besök med kommunstyrelsens näringslivs- och arbetsutskott, utgör de en helhet av dialoger mellan kommunen och näringslivet, säger Peter Juneblad, näringslivsdirektör vid Umeå kommun.

Syftet med branschråden är att företagen ska få direktkontakt med kommunens företrädare och specialister, ställa frågor och framföra synpunkter.

Under mötet presenterade Mats Andersson, regionchef vid Svenskt Näringsliv, en något kärv bild av Umeå kommun utifrån den senaste företagsrankingen, där Umeå, liksom många större kommuner, tappat placeringar. Han konstaterade att lågkonjunkturen har bitit sig fast och att det även påverkar transportbranschen. Kommunens information och dialog med företagen och kompetensförsörjningen lyfts fram som två problemområden.

Kommunala tjänstepersoners attityder till företagande och service och bemötande får godkänt i mätningen och branschen tycker det är lätt att komma i kontakt med handläggare.

Trots att Umeå tappat i totalrankingen placerar sig kommunen fortfarande som nummer tre i Sverige, när det gäller det sammanfattande omdömet i jämförelsen med de större kommunerna, vilket är ett starkt resultat.

Från kommunens sida deltog bland andra Katarina Gref, projektledare för gatuprojekt innanför ringleden, som gav en uppdatering om stadsutvecklingen. Andra tjänstepersoner berättade om planerna för Västra Esplanaden, Tegsbron, Vasagatan, Renmarkstorget, I20-området och kommunens kommande transportupphandling.

Pat Friberg, rektor vid Liljaskolan i Vännäs, deltog också och beskrev läget för utbildningen av nya chaufförer – ett område som präglas av brist och stora utmaningar.

Tomas Andersson, vd för E. Andersson & Söner Åkeri AB, har varit aktiv i branschrådet sedan starten för tre år sedan. Han ser rådet som en värdefull mötesplats där man kan föra konstruktiva samtal och diskutera konkreta lösningar. Han konstaterar att alla tjänstepersoner inte har kunskap på detaljnivå, något branschen kan bidra med.

– Hela bredden av vår bransch är representerad här, vilket är mycket positivt. Det var i det här forumet som idén om att stänga Tegsbron för fordon över 15 meter växte fram. Ursprungligen fanns förslag om att stänga bron för all lastbilstrafik, men tillsammans med kommunens tjänstepersoner kunde vi visa på nyttan för både Umeå och branschen av att låta mindre fordon fortsätta använda bron, säger Tomas Andersson.

Peter Öystilä, näringslivsutvecklare vid Umeå kommun, berättar att arbetet med branschråden har ökat i intensitet de sista sex åren.

– Vi kan alltid göra mer. I en växande kommun där saker hela tiden förändras och utvecklas uppstår också missnöje. Men genom att hålla dialoger kan vi fånga upp det och även arbeta för att mötena med kommunen ska vara både relevanta och meningsfulla för deltagande företagare.

Han får medhåll av Peter Juneblad.

– Det är viktigt att komma ihåg att kommunen är en politiskt styrd organisation där tjänstepersoner är utförare. Lagar och regler måste följas, vilket innebär att alla näringsidkare inte alltid kan få som de vill. Men första steget mot ett gott näringslivsklimat är att föra dialog – och inte minst att lyssna på varandras argument, säger Peter Juneblad.

Sidan uppdaterades